loading...

مخزن

تمیز کردن دندان برای صاف کردن دندان‌هایی انجام می‌شود که به دلیل رشد دندان‌های دیگر، لیز خورده یا با دندان‌های دیگر اشتباه گرفته شده‌اند که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که

مخزن بازدید : 211 جمعه 19 خرداد 1402 زمان : 10:40 نظرات (0)


تمیز کردن دندان برای صاف کردن دندان‌هایی انجام می‌شود که به دلیل رشد دندان‌های دیگر، لیز خورده یا با دندان‌های دیگر اشتباه گرفته شده‌اند که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که باعث درد و تورم شود. معمولاً 20 دندان شیری در دوران کودکی وارد می شوند و 32 دندان دائمی برای جایگزینی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دندان اضافی چیست؟

اصولاً تعداد دندان های شیری 20 و تعداد دندان های دائمی انسان 32 عدد می باشد اما گاهی اوقات دندان های اضافی نیز در دهان رشد می کنند. آن دسته از افرادی که بیش از 20 دندان شیری و بیش از 32 دندان دائمی دارند، دچار هایپردنشیا یا دندان های بیش از حد هستند.

حدود 1 تا 4 درصد از جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند و در مردان دو برابر زنان رخ می دهد. دندان های اضافی علاوه بر مشکلات ظاهری و زیبایی می توانند برای سلامت و عملکرد دهان و سایر دندان ها مضر باشند. تشخیص، ارزیابی و درمان بیماری باید در اسرع وقت انجام شود تا از عوارض بیماری جلوگیری شود.

ادنتوم دندان چیست؟

آدنتوما شایع ترین تومور ادنتوژنیک است، اما به ندرت در سیستم دندان شیری یافت می شود. اگر منشا آن خوش خیم باشد، رشد دندان کند است و علت آن ناشناخته است، اما عواملی مانند ضربه موضعی، عفونت و عوامل ژنتیکی به عنوان عوامل احتمالی در نظر گرفته می شوند. بی دندانی باعث ایجاد اختلالاتی در رشد دندان مانند فرورفتگی یا کندی رشد دندان های شیری و اختلال در موقعیت دندان مانند انحراف یا جابجایی دندان های مجاور می شود.

دندان های اضافی می توانند در سراسر دهان ایجاد شوند که با درمان های ارتودنسی اضافی یا روش های دیگر اصلاح می شوند. دندانپزشک همچنین می تواند آنها را بر اساس مکان به شرح زیر طبقه بندی کند:

نوازندگان:

مزیودنس وضعیتی است که در آن یک دندان اضافی بین دندان های جلویی فک بالا رشد می کند. این دندان اضافی می تواند در رشد و تراز شدن دندان های دائمی اختلال ایجاد کند، بنابراین این وضعیت نیاز به درمان فوری دارد. یک دندان اضافی می تواند به دندان مجاور و همچنین رشد دندان های دیگر آسیب برساند. برای جلوگیری از آسیب بیشتر بهتر است این دندان را بردارید.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله دندانپزشکی کودکان، مزیودنس یک دندان اضافی در وسط فک بالا بین دو دندان جلویی است. این مطالعه نشان می دهد که مردان دو برابر زنان از این عارضه رنج می برند. با این حال، این وضعیت نادر است و حدود 1٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت این مشکل ناشناخته است. این بیماری می تواند ژنتیکی باشد یا ناشی از فعالیت بیش از حد برجستگی دندان، بافتی که در مراحل اولیه رشد دندان ظاهر می شود. مزیودن ها همچنین می توانند نتیجه شکافتن جوانه دندان باشند.

مولر دیستال:

دیستومولار به دندان اضافی گفته می شود که در ردیف عقب رشد می کند. دندان های بزرگ و صاف در پشت دهان.

زیر مولکولی:

پارامولار هیپردنشیا است که در کنار یکی از دندان های آسیاب رشد می کند و با دندان های دیگر همخوانی ندارد. لازم به ذکر است که بیشتر دندان های اضافی از نوع مزیودنس هستند.


علائم دندان اضافی چیست؟

با رعایت دقیق موارد زیر می توانید وجود دندان های اضافی را تشخیص دهید:

افزایش دوره رشد دندان های دائمی کودکی که بیش از 6 ماه بین رویش تا دندان های دائمی فاصله داشته باشد باید مشکوک به داشتن دندان های اضافی باشد، زیرا این دندان ها می توانند مانع رشد دندان های دائمی شوند.

تغییر در ظاهر دندان ها تغییر در شکل و اندازه دندان دائمی که در دهان کودک رشد کرده است ممکن است نشان دهنده زائد بودن آن باشد.

وجود فاصله بین دندان های جلو یکی دیگر از علائمی است که نشان دهنده وجود دندان اضافی است، وجود فاصله زیاد بین دندان های جلویی کودک که می تواند نشان دهنده رشد دندان اضافی در کنار ریشه هایش باشد. دندان ها



شناسایی انواع دندان اضافی

شکل دندان های اضافی به شرح زیر است:

مکمل: شبیه نوع دندانی است که در کنار آن قرار دارد

سل: دندان به شکل لوله یا بشکه است.

ادنتوم ترکیبی: دندان از چندین توده کوچک دندان مانند نزدیک به هم تشکیل شده است.

ادنتوم پیچیده: به جای یک دندان، مناطقی از بافت لثه در گروه های نامنظم رشد می کنند.

مخروطی یا گوه ای شکل: دندان در پایه پهن است و به سمت نوک آن مخروطی می شود و تیز به نظر می رسد.


اجرای سایر روش های درمان دندان

هیپردنشیا باقیمانده همراه با دندان های دیگر می تواند سلامت دهان و دندان ها را تهدید کرده و عوارض ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود با روش های زیر این عوارض را درمان کرده و از بروز عوارض مرتبط با آن جلوگیری کنید.

کشیدن یک دندان اضافی به محل آن بستگی دارد. اگر این دندان ها در جلوی دهان باشند و علاوه بر آنها دندان های شیری نیز وجود داشته باشد، می توان دندان ثانویه را کشید اما در برخی موارد ممکن است دندان در پشت دهان رشد کند و اگر فرد دارای دندان شیری باشد. دندانی که به هر دلیل دیگری کشیده شده یا از بین رفته است، می توان دندان ثانویه را جایگزین کرد. بنابراین کشیدن دندان اضافی به محل آن، وضعیت سلامتی و تعداد دندان های موجود در دهان بیمار بستگی دارد.

ارتودنسی یکی از روش های درمانی است که برای حذف و جایگزینی پوسیدگی دندان استفاده می شود. برای ارتودنسی ابتدا تصاویر رادیوگرافی برای تعیین موقعیت دندان ها و همچنین ریشه دندان ها نسبت به یکدیگر تهیه می شود. گاهی اوقات بیمار یک دندان را از دست می دهد که در این صورت می توان دندان اضافی را با استفاده از ارتودنسی جایگزین کرد. البته قبل از آن باید سلامت دندان و ریشه آن بررسی شود.

دندانپزشک برای جلوگیری از اضافه دندان چه کاری می تواند انجام دهد؟

یکی از دلایل ایجاد دندان های دائمی در کودکان، ژنتیک است. این دندان‌ها ممکن است زمانی رشد کنند که دندان‌ها کامل شود و والدین متوجه حضور آن‌ها نشوند. گاهی اوقات دو دندان می توانند از یک دندان رشد کنند، یکی دندان ناخواسته و یک دندان اضافی.

به همین دلیل به والدین توصیه می شود کودک خود را در سن ۷ سالگی نزد متخصص ارتودنسی ببرند تا در صورت وجود این دندان ها یا سایر مشکلات به موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی لازم قبل از عارضه شدن آنها انجام شود. جدی تر. مشکلات پیش می آید.. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ارتودنسی متحرک را مطالعه کنید.


چه زمانی برای ارتودنسی دندان های اضافی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فردی متوجه دندان‌های اضافی، به‌ویژه آن‌هایی که با دندان‌های اطراف همخوانی ندارند، دید، باید به دندانپزشک مراجعه کند. به طور کلی در مورد هرگونه تورم یا درد در دهان با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز کارهای ارتودنسی اضافی انجام شود. اگر متوجه شدید که دندان های دائمی فرزندتان دیر در می آیند یا فاصله زیادی بین دندان های دائمی وجود دارد. به خصوص دندان های جلویی باید با دندانپزشک مشورت کنید.

دندانپزشک می تواند هیپردنشیا را طی یک معاینه معمولی یا رادیوگرافی تشخیص دهد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در نتیجه چندین مطالعه، تشخیص زودهنگام دندان‌های اضافی پیش‌آگهی را برای افراد مبتلا به بیماری‌های دندان‌های بالایی بهبود می‌بخشد.

دندانپزشک ممکن است بتواند این مشکل را در کودکان 2 ساله تشخیص دهد. برداشتن هایپردونشیا معمولاً ناراحتی را برطرف می کند. اگر دندان‌های اطراف کج شده یا در معرض خطر دیگری قرار گرفته باشند، می‌توان با انجام کارهای مربوطه و ارتودنسی اضافی این مشکلات را برطرف کرد.

مطالعه بیشتر: https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 120
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 90
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 328
  • بازدید ماه : 328
  • بازدید سال : 52,444
  • بازدید کلی : 98,298