loading...

مخزن

انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد که بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد که بیشتر آنها بی ضرر هستند. اما انواع خطرناک تری از HPV وجود دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود.

مخزن بازدید : 93 شنبه 14 بهمن 1402 زمان : 11:16 نظرات (0)


انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد که بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد که بیشتر آنها بی ضرر هستند. اما انواع خطرناک تری از HPV وجود دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود. دریافت واکسن گارداسیل و غربالگری منظم تنباکو می تواند در پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار موثر باشد. زگیل تناسلی متأسفانه یک بیماری شایع است که در سراسر جهان در حال افزایش است و بسیاری از مردان و زنان ممکن است بدون اینکه متوجه شوند از آن رنج می برند. هورمون های جنسی چیست؟ علائم چیست؟ زگیل تناسلی چگونه درمان می شود و چگونه می توانیم از زگیل پیشگیری کنیم؟ 

زگیل تناسلی چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال بهتر است بدانید زگیل چیست. زگیل در واقع یک تومور خوش خیم است که در سطح خارجی پوست ظاهر می شود و توسط نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شود. زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که در حین رابطه جنسی رخ می دهد یا از طریق فردی که به ویروس HPV آلوده است از یک فرد آلوده به شریک جنسی منتقل می شود. زگیل تناسلی می تواند در مردان و زنان ایجاد شود.

HPV که بر اندام تناسلی شما تأثیر می گذارد، یک عفونت مقاربتی (STI) است که از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود. اکثر انواع HPV بی ضرر هستند، اما همانطور که گفتیم، انواع پرخطر می توانند باعث سرطان شوند. تشخیص زودهنگام زگیل تناسلی در درمان موفقیت آمیز آن بسیار موثر است.

چگونه بفهمیم که رابطه جنسی داریم؟

تشخیص زگیل تناسلی توسط متخصص اورولوژی در اکثر موارد با مشاهده علائم زگیل تناسلی قابل تشخیص است. علائم زگیل تناسلی، که شبیه زائده‌های گل کلم مانند روی پوست هستند، ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از آلوده شدن به HPV ظاهر شوند. زگیل تناسلی در مراحل اولیه معمولاً هیچ علامت و علامتی ندارد اما در برخی موارد با درد، خارش، سوزش و خونریزی خفیف همراه است. اشکال پرخطر HPV معمولاً تا زمانی که به سرطان تبدیل نشوند، علائمی ایجاد نمی کنند.

شایع ترین نوع سرطان مرتبط با HPV سرطان دهانه رحم است. سایر انواع سرطان ناشی از این ویروس کمتر شایع هستند. به عنوان مثال: سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی، سرطان حنجره و سرطان واژن.

بدانید که ابتلا به HPV لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. اگر درمان HPV انجام نشود و فرد مبتلا متوجه آلوده بودن خود نشود، زگیل ظاهر شده و پس از مدتی نمایان می شود.

زگیل تناسلی در زنان

به طور کلی می توان گفت که زگیل تناسلی برای زنان بیشتر از مردان خطرناک است. خطرناک ترین انواع HPV در زنان در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. آزمایش پاپ اسمیر و HPV می تواند تغییرات سلولی پیش سرطانی را زود تشخیص دهد تا از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. اکثر انواع HPV بی ضرر هستند و باعث سرطان نمی شوند.

زگیل آلت تناسلی

خطر ابتلا به HPV در مردان کمتر از زنان است. در بیشتر موارد، عفونت HPV که باعث زگیل تناسلی می شود خود به خود از بین می رود. HPV می تواند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعد در مردان شود، اما این سرطان ها نادر هستند. احتمال ابتلای مردان همجنس گرا به انواع پرخطر HPV بیشتر است. به چنین افرادی توصیه می شود که به طور منظم اسمیر مقعدی را انجام دهند.

شیوع زگیل تناسلی در ایران چقدر است؟

طبق آمار وزارت بهداشت می توان گفت که شیوع زگیل تناسلی در کشور ما تقریباً 8 درصد است، اما بررسی های انجام شده توسط مراکز تحقیقاتی دانشگاهی نشان می دهد که تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر از این است. . به طور کلی می توان گفت که در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، زنان بیشتر از مردان به HPV مبتلا می شوند. ممکن است بسیاری از افراد به زگیل تناسلی مبتلا شده باشند و خود به خود درمان شده باشند، اما خودشان هیچ شناختی از آن نداشته باشند.

آیا زگیل تناسلی در زنان خطرناکتر از مردان است؟

بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد که هر کدام مشکلات خاص خود را ایجاد می کنند. بر اساس مطالعات انجام شده، زنان بیشتر از مردان ممکن است به ویروس HPV مبتلا شوند، اما در صورت عدم تشخیص و درمان نشدن، این بیماری می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان نسبت به مردان دیده می شود زیرا این بیماری در زنان می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود و این مشکل را چندین برابر افزایش دهد.

درمان زگیل تناسلی

برای درمان HPV می توان از راه حل های زیر استفاده کرد:

درمان دارویی

ژل ها، پمادها و کرم های مختلفی در بازار موجود است که به درمان زگیل تناسلی کمک می کند. بسته به قسمتی از آلت تناسلی که استخوان در آن قرار دارد، دارویی که برای شما تجویز می شود ممکن است متفاوت باشد، به عنوان مثال، نمی توان از برخی ژل ها برای باز کردن واژن استفاده کرد. پماد ایمیکیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس، تری کلرواستیک اسید و پماد سینکاتچین در درمان غدد جنسی.

راه حل های موضوعی پودوفیلین

پودوفیلوم گیاهی است که کاربردهای دارویی فراوانی دارد. از این گیاه می توان به عنوان سوسپانسیون و پماد موضعی برای بهبود زگیل تناسلی استفاده کرد. این دارو باید 1 تا 6 ساعت روی پوست بماند تا اثرات خود را به نحو مطلوب نشان دهد.

کرم رنگ

این کرم برای رفع زگیل تناسلی استفاده می شود. این کرم ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد یا در برخی افراد عوارض جانبی یا واکنش های آلرژیک ایجاد کند. بنابراین نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود.

سرما درمانی (سرما درمانی)

در این روش پزشک از سرما و انجماد درمانی برای تخریب اندام های تناسلی استفاده می کند. کرایوتراپی (کرایوسرجری) با نیتروژن مایع انجام می شود. مدت استفاده از نیتروژن به اندازه زگیل ها بستگی دارد. در طی این روش، بیمار ممکن است علائم سوختگی شدید یا متوسط ​​را داشته باشد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

بسیاری از متخصصان استفاده از لیزر CO2 را بهترین راه برای درمان زگیل تناسلی می دانند. استفاده از لیزر ممکن است موثرتر از سرما درمانی باشد. در این روش لیزر به عمق ضایعات مرتبط با HPV نفوذ کرده و آن را از بین می برد.

عمل جراحی

برای درمان زگیل تناسلی باید از روش های دیگری استفاده کرد، به خصوص اگر بزرگ باشند، زیرا معمولاً به درمان دارویی پاسخ نمی دهند. انجماد، روش الکتروکوتر (استفاده از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل)، جراحی با بی حسی موضعی و لیزر درمانی از روش های حذف زگیل تناسلی بدون دارو هستند.

اگر در دوران بارداری از زگیل تناسلی رنج می برید، زگیل هایی که ممکن است نوزاد در هنگام زایمان با آنها تماس داشته باشد باید با جراحی برداشته شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 122
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 242
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 1,238
  • بازدید سال : 53,354
  • بازدید کلی : 99,208