loading...

مخزن

مناره گلی نه چندان بلند مسجد در قرن سوم به بنای اصلی اضافه شدهاست، که در عین حال راه دسترسی به پشت بام هم هست. روی پشت بام شبستان زنانه یک مهتابی و محرابی برای نمازگزاران در فصل تابستان پیشبینی شده

مخزن بازدید : 3876 یکشنبه 23 مهر 1402 زمان : 12:27 نظرات (0)

چاقوی داماد به زندگی همسر و مادر زن پایان داد- اخبار اجتماعی - اخبار ... مناره گلی نه چندان بلند مسجد در قرن سوم به بنای اصلی اضافه شدهاست، که در عین حال راه دسترسی به پشت بام هم هست. روی پشت بام شبستان زنانه یک مهتابی و محرابی برای نمازگزاران در فصل تابستان پیشبینی شدهاست. وی افزود: این مکان تا زمانی وجود دارد که به طور اساسی مجموعه پلیس توریسم راه اندازی شود و محیطی آرام و امن برای گردشگران خارجی و سکنه در این بافت فراهم شود. همان طور که اشاره کردیم، وی از زنان بزرگوار تاریخ بود که پا به پای همسر خود در جهت ایجاد رفاه مردم یزد کوشید. این خیابان که مسجد اکنون در کنار آن واقع شدهاست از سال ۱۳۱۰ شمسی به بعد ایجاد شدهاست. در سر در ورودی غربی کلیسای وانک، کتیبهای از جنس کاشی و لاجوردی رنگ با خطی طلا نوشت به چشم میخورد که روی آن متن زیر حک شده است:کلیسای وانک آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوائی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. در میدان روبهروی کلیسا وانک اصفهان مجسمهای تمام قد با عبایی بر دوش به چشم میخورد که یک دستش روی چند کتاب است و به ابزاری کوچک در دست دیگرش نگاه میکند. خواجه نظام الملک یکی از وزیران باتجربه، لایق و کاردان ایرانی در زمان ملک شاه سلجوقی بود که در زمان وزارت خود اقدامات بسیار ارزندهای برای پیشرفت ایران انجام داد. این عناصر برای زرتشتیان بسیار مقدس بودند. از این رو می توان به فرهنگ و درک بالای مردم یزد در گذشته پی برد که در کنار هر کسی با هر آئینی زندگی کرده و به همدیگر احترام می گذاشته اند. محراب مسجد از دو بخش تشکیل شدهاست که در قسمت پایینی متصل به کف محراب و در قسمت بالای محراب کلمات «الله احد» و «الله صمد» به خط کوفی مشهود است.

در این آرامگاه 8 مقبره وجود دارد که سنگهای مرمرین و باارزش آن خودنمایی میکنند و دور تا دورشان کتیبهای از آیات قرآن و کلمات دیگر نوشته شده است. همچنین طاقنماهایی با تزیینات مشابه با خط بنّایی کار شدهاست، شامل کلمات «علی»، «یاحنّان»، یا «یامنّان» و غیره. بنای مرکزی آن در سلطنت محمد ولد ملکشاه سلجوقی (۴۹۸ و ۵۱۱ هجری قمری) / و قسمتهای دیگر در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شدهاست، تحت نمره ۱۹۱ جزو آثار ملی به ثبت برسد. و بعدها چندین بار تعمیر شدهاست، در دورهٔ محمد رضا پهلوی سردر این مسجد با هزینهٔ یکی از اهالی شهر و بدست سید محمد اشراقی، از معماران شهر، کاشیکاری شد. این بار اگر به اصفهان سفر کردید منطقه جلفا و بازدید از کلیسای بیت اللحم را از دست ندهید. در صورت بازدید از این باغ اصیل ایرانی، دیدن قسمتهای جذاب این باغ مانند عمارت سردر، عمارت بهشت آیین، عمارت تهرانی، تالار آیینه، آب انبار، ساختمان هشتی و بادگیر، باغ ناصر را از دست ندهید. یکی از این آب انبارها با پنج بادگیر، ستی فاطمه نام دارد که در ضلع شمالی میدان در ابتدای کوچهی محلات بافت قدیم دیده می شود. این مسجد، بنایی چهار ایوانی است که شبستانهای اصلی آن در جبهه جنوبی قرار دارد و معماری کلی و نیز پارهای از جزئیات آن از مسجد وکیل شیراز گرفته شده و در طراحی و ساخت آن مانند سایر ابنیه آن زمان هنرمندان شیرازی دست داشتهاند. در بخش فوقانی راهروها، دو ایوان کوچک جلو حجرهها قرار دارد. شبستان دیگری معروف به شبستان زمستانی در ضلع غربی مسجد قرار دارد و دارای دو بخش زنانه و مردانه است. بنای این مسجد، از خشت و آجر و مزین به کاشی های قدیمی و زیباست که گرمخانه ای در ضلع غربی با طاق و تویزه آجری کاربندی شده و یک شبستان زمستانی و تابستانی با ایوان هم دارد.

دیگر ویژگى مهم بنا کاربرد وسیع طاقهاى سراسرى (طاق و تویزه) در شبستانهاست که با تزئین کاشى معرق همراه است. قسمت های جالب توجه این بناء غير از نوع معماری و سبک ساختمان آن، مرمرهای شفاف و درخشانی است که فاصله به فاصله در طاق شبستان نصب شده اند و به منزله ی چراغ هایی برای روشن کردن این شبستان تاریک محسوب می شوند. ارزشمندترین قسمت بنا کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد میباشد. سردر غربی با مقرنس گچی ساده در قوس، در انتهای کوچهای بنبست قرار دارد و به خیابان حکیم راه مییابد و نزدیک به در جورجیر است. شما با رسیدن به محله جلفا میتوانید ماشین خود را در جایی مناسب پارک کرده و مابقی مسیر را پیادهروی کنید. حمام خان از جمله جاهای دیدنی یزد است که در مجموعه بازار خان وجود دارد و مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران و مسافران یزد به شمار میرود. میدان نقش جهان از نزدیکترین جاذبهها به آرامگاه خواجه نظام الملک به شمار میرود که میتوانید هنگام بازدید از میدان سری نیز به این آرامگاه بزنید و با بزرگان تاریخ ایران بیشتر آشنا شوید. این بنا در سال ۱۳۱۳ با کمکهای انجمن پارسیان هند بنا شد. وقتی به شهر یزد سفر میکنید، در این شهر باغ های متعددی را میتوانید مشاهده کنید که یکی از قدیمی ترین این باغ ها که در شهر یزد بسیار شهرت دارد، باغ دولت آباد است.

باغ گیاهان پیازی، مساحتی بیش از 740 متر مربع دارد، در این قسمت حدود 38 گونه از گیاهان پیازی وجود دارد که با شرایط آب و هوایی اصفهان سازگار هستند. در حقیقت با مسدود کردن دهانههای زیرین پل خواجو، قسمت غربی آن به صورت دریاچه کوچکی در میآید. جام جم آنلاین اصفهان؛ مهدی قائلی اظهار کرد: عرصه ناژوان با دارا بودن مراکزی همچون باغ پرندگان، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ گیاهان گرمسیری و باغموزه صدفها در خدمت میهمانان نوروزی و شهروندان اصفهانی است. آب انبار میدان که در وسط میدان امیر چخماق واقع شده است، سالها پیش تخریب شد و امروز متروکهای بیش نیست. ق است. "سید رکن الدین" پس از احداث بقعه، میدان، آب انبار و ساعت به تعمیر و احیاناً تجدید بنای این مسجد همت گماشت و دیگرانی در بعد از او به ساخت احیا و مرمت مسجد پرداختند که در ذیل میآید. مجموعه امیر چخماق در مرکز شهر قرار دارد و به نام بانی آن امیر جلال الدین چخماق والی تیموری یزد نامگذاری شده است. این نام به سازنده آن نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی اشاره دارد که از امرای یزد بوده است. گردشگری به عنوان یک صنعت اشکال و انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها «گردشگری مذهبی» است. بخشی از این کاخ به عنوان موزه در نظر گرفته شده و در آن می توانید کتاب ها و دست نوشته هایی از دوران صفویه یافت می شود و در کنار آن ها نیز نقاشی ها و اشیای مهم قدیمی تاریخی برای عموم به نمایش گذاشته شده اند. در این باغ می توانید از قسمت های مختلف آن از جمله پارکینگ، پاویون ورودی، لابیرنت، کلبه روستایی، باغ صخره ای، آبشار، برکه، طرح فرش ایرانی، آلاچیق، کلکسیون سوزنی برکان، دمنوش خانه، کلکسیون رز، طرح باغ ژاپنی، طرح باغ فرانسوی، گلخانه کاکتوس، کلکسیون گیاهان دارویی، غرفه فروش و آموزش، کلکسیون گل و فلاورباکس، کلکسیون گیاهان پوششی، نمازخانه و سرویس بهداشتی استفاده کنید و لذت ببرید.

این باغ ها دارای درختان چنار بسیار بلندی هستند که شاخه های آنها را تا راس تراشیده اند و زمین هم به منزله مزرعه وسیعی ست که در آن گل های فشرده و درهم به طور بی نظمی کاشته اند و ابدا نظم و ترتیب و مرغوبی جنس و رنگ در آنها مراعات نشده است. گنبد آن دو پوسته پیوستهاست و روی کاربندی نهاده شده و زمینهٔ چهار گوشهٔ آن بی هیچ چین و شکنجی چنبره و گرد شدهاست. خانه ادیب الممالک که با ۲۰۰ سال قدمت، یکی از خانههای دوره قاجاریه است، دارای اتاقهای شاهنشین، سهدری، دو دری و تالاری باشکوه با چندین اتاق در طبقه دوم است. عمارت قدیمیتر به نام مانکجی هاتریا، زرتشتی هندیالاصل، و دیگری که جدیدتر میباشد به نام گلستان معروف است که مربوط به دوره قاجاریه میباشد. اشاره نمود. همچنین فاصله این هتل تا فرودگاه بین المللی شهید بهشتی برابر با 31.4 کیلومتر، تا راه آهن اصفهان برابر با 11.7 کیلومتر، تا ترمینال صفه برابر با 8.1 کیلومتر، تا ترمینال کاوه برابر با 7.8 کیلومتر، تا ترمینال جی برابر با 16.4 کیلومتر و تا ترمینال زاینده رود برابر با 3.1 کیلومتر میباشد. سی و سه پل با دارا بودن 295 طول، طولانی ترین پل زاینده رود به شمار می آید.

این پل طولانی ترین پل در شهر به شمار می رود. جاذبه های گردشگری اصفهان به قدری زیاد و متنوع هستند که تنها با یک بار سفر به این شهر نمی توانید از همه آن ها بازدید کنید. در هر حال در اغلب ایام سال شما می توانید از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر برای بازدید از کلیسای بیت اللحم راهی محله جلفا اصفهان شوید. ناصر پازوکی طرودی و عبدالکریم شادمهر، آثار ثبت شده ایران در فهرست آثار ملی: از ۲۴/۶/۱۳۱۰ تا ۲۴/۶/ ۱۳۸۴، تهران ۱۳۸۴ش. همچنین برخی بررسیها نشان داده است که ستونهای پل برای قرار گرفتن در آب، طراحی شده است و خشک شدن آب زاینده رود، ممکن است به استحکام آن آسیب بزند. بریانی غذای اصیل اصفهان است که در بسیاری از رستورانهای این شهر سرو میشود، اما بریانی شاد طعم متفاوتی دارد و حتما باید آن را امتحان کنید. این چهلستون ها در دوران بعد دچار تغییر و تحولات بسیاری شدهاند و تا حدودی با گچ بری پوشانیده شده اند. وقتی تاریخ ساخت مسجد گلپایگان را با تاریخ ساخت مسجدهایی دیگر که در دیار بکر، سوریه، قزوین و ساوه میسنجیم، میفهمیم که در یک دوره کوتاه چند ساله از سال ۵۰۳ تا ۵۱۱ هجری قمری چند مسجد در دوره حکومت سلجوقی و مناطق دور از هم بنا شدهاست که با توجه به این نکته از یک سو در مییابیم که حکومتها، در طول تاریخ، برای کسب مشروعیت و نشان دادن اقتدار و گستردگی قلمرو خود به مسجد به عنوان یک رکن اساسی نگریستهاند. مسجد جامع گلپایگان از مساجد مهم تاریخی دوران سلجوقی و از مساجد بزرگ ایران زمین است که با توجه به تاریخ ساخت آن شاید بتوان گفت معماری ایرانی - اسلامی این مسجد الگویی بودهاست برای ساخت مسجدهای بزرگ دیگر به ویژه مناطقی که در قلمرو حکومت سلجوقیان بودند.

کف طاقنماها در حدود پنجاه سانتیمتر از کف حوضخانه بلندتر است تا در موقع وضوگرفتن بتوان روی آن نشست و هم محلی برای قرار دادن لباسهای اضافی باشد. اين ارتباط باعث میشود تا عمارت هشت بهشت اصفهان در عين تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و يکپارچگی و تزیینات قابلتوجه برخوردار شود.عکس از ایمنا (عکاس: آزاده عزیزیان) اطراف عمارت در قسمت خارجی آن با سنگهای سخت پوشیده شده و در وسط این قسمت سنگفرش آبروی كوچكی تعبیه شده است كه اضافه آبهای حوضهای داخل و خارج عمارت در آن جریان پیدا میکند. اطراف حوضخانه از طاقنماهایی تشکیل شده و طاقنمای جنوبی شاهنشین است. کاشی کاری ها و تزئیناتی که بر روی این ایوان انجام شده مربوط به دوران صفویان است. مسجد عتیق ۳ در اصلی داشته که به بخش های صفه مقصوره، بازار کلاه دوزان و مدرسه کمالیه باز می شده است. درختان کهنسال سر به فلک کشیدهای که به خصوص در فصل پاییز طبیعت دوستان و عکاسان بسیاری را مجذوب شگفتی خود میکنند. موزه های اصفهان یا باغ پرندگان و باغ وحش اصفهان هم از جاهای تفریحی اصفهان است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. اگر به شهر یزد سفر کردید و قصد بازدید از جاهای دیدنی یزد را داشتید، میتوانید در نزدیکی بقعه دوازده امام سری به موزه سکه و موزه مردم شناسی حیدرزاده بزنید. ولی به جز اینها این مسجد جامع یک موزه و یک کتابخانه دارد که به خاطر دیدن آنها هم که شده باید حتما از آن بازدید کنید.

بسیاری از گردشگران تنها به خاطر دیدن فضای منحصر به فرد و وسایل عتیقه، به این رستوران سری میزنند و در آن عکسهای یادگاری زیبایی میگیرند. برای فروش گذاشته شده اند سر بزنید و در صورت تمایل از آن ها به عنوان یادگاری و سوغاتی خرید کنید. ↑ برای نمونه رک. در این بخش ما نمونه هایی از مساجد تاریخی و مدارس و مسجد مدرسه ها را گرد آورده ایم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. منطقه جلفا اصفهان به خودی خود یک منطقه گردشگری به حساب می آید و در این میان کلیساهای زیادی در این محله ساخته شده اند که ارزش تاریخی و مذهبی بالایی دارند. این اتاقک دایره ای دارای هشت چشم انداز از طریق هشت پنجره ایست که در آن تعبیه شده است و یک منظره ۳۶۰ درجه ای را به گردشگران ارائه می کند که بسیار زیبا و جذاب است. مسجد حکیم دارای چهار شبستان و محراب است که شبستان اصلی یا شبستانِ زیر گنبد آن، در پشت ایوان جنوبی واقع شده و به شکل مربعی به ضلع۱۱/۵ متر است. این در حالی است که بسیاری از مورخان، دوران پس از قرن هفتم هجری را، زمان اوج تغییرات ایجاد شده توسط هنرمندان ایران معرفی کرده اند. این پل نه تنها یک محل برای عبور است، بلکه محلی برای اقامت شاهان بوده و در وسط آن یک ساختمان شاهی قرار گرفته که سی و سه پل چنین ویژگی را در خود ایجاد نکرده است. ایوان شرقی به شکل بدیعی دارای شاهنشینی است که طول فرورفتگی آن حدود ۵/۵ متر و دارای قوسی است و روی آن ایوانکی (بالکنی) تعبیه کردهاند که حجرههای دو طرف بدان راه دارند. در تاریخ دوشنبه ۲۰ آذر ۱۲۸۴، علاءالدوله دستور به چوب بستن و تحقیر عمومی دو تن از بازاریان به بهانه بالا بودن قیمت قند کرد. دمای یزد در این ماهها از ۲۰ درجه بیشتر نمیشود.

در وسط حوضخانه حوضی بهطول چهار متر و عرض سه متر تعبیه شدهاست. کتیبهای کاشیکاری، شامل اشعاری در وصف مسجد، در وسط ایوان دیده میشود. قسمتی از روشنایی این فضا از شبکههای شش ضلعی منظم بالای دیوارها تأمین میشود. ازاره دیوارها تا ارتفاع ۱/۳۰ متر از نقوش متنوع با آجر و کاشی مزین شدهاند. عمارت عالی قاپو حدود 48 متر ارتفاع دارد و از طریق سه راه پله به طبقات ساختمان متصل میشود. صحن مسجد جامع گلپایگان بدون احتساب هشتیها، حجرهها و رواقها حدود ۱۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و ارتفاع گنبد مسجد ۲۲ متر و ابعاد گنبد از داخل ۱۲ در ۱۲ متر است. در دو طرف شبستان زیر گنبد، دو شبستان به ابعاد ۲۲ متر × ۷/۵ متر وجود دارد. سردر شمالی با انواع کاشیکاری و آجرکاری و دو سکو در دو طرف، ایوان کوچکی به عرض مدخل با طراحی زیبا، در بالای در ورودی دارد که به حجرهای راه مییابد. از دیگر بخش های زیبای این مسجد می توان به چهل ستون هایی که در اطراف ایوان شمالی در قرن ششم ساخته اند اشاره نمود. هر چند که شیرهای آب لولهکشی نیز در اطراف حوض نصب شدهاند. در طبقه بالای دو ضلع شرقی و غربی، برای زیباسازی اطراف صحن، طاقنماهایی ساخته شدهاست که هیچگونه بنایی در پشت آنها وجود ندارد، بهطوریکه هوا از میان آنها جریان مییابد. سازه خشتی نیمه پوشیده ساباط، باعث ایجاد جریان هوا در داخل کوچهها میشود؛ بهنحویکه هنگام تابستان، هوای درون ساباط را از بیرون خنکتر میکند و بالعکس در زمستان، به گرمتر شدن هوای درون ساباط نسبت به بیرون آن میانجامد. توجه به زمینه و رعایت ملاحظات زمینه گرایی در بین برخی بناهای به جا مانده از دوره های گذشته، سبب ایجاد تداوم بصری در بخشی از خیابان چهارباغ عباسی شده است.

زمانی که باغ دولت آباد ساخته شد ساختمانهای مهمی درون آن قرار داشت ولی با گذر زمان بناهای دیگری نیز توسط خوانین و حاکمان وقت به این مجموعه اضافه شدند که در حال حاضر جز جاهای دیدنی یزد به شمار میروند هر عمارت کاربرد و نام خاص خود را داشت تمام این امکانات باغ دولت آباد را از دیگر باغهای منطقه متمایز میکرد. حاجعلی رزمآرا، نخستوزیر وقت ایران در روز ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ در مسجد شاه به ضرب گلوله یکی از اعضای فدائیان اسلام ترور شد. سخنرانی جمالالدین واعظ اصفهانی در اعتراض به فلک شدن بازارگانان در تاریخ ۲۱ آذر ۱۲۸۴ با مخالفت حاجی میرزا ابوالقاسم، امام جمعه وقت تهران به آشوب کشانده شد و منجر به مهاجرت علمای تهران به شاه عبدالعظیم گردید. پادشاه نیز بعد از بیدار شدن از خواب، علاوه بر مال فراوانی که جهت تعمیر مسجد فرستاده بود، هدایای ارزشمندی به نزد پادشاه خراسان فرستاد و سرانجام با آن مال اهدایی، این مسجد هم که خراب شده بود مجدداً ساخته شد. این مسجد، از نوع مساجد بدون مناره و گنبد برجسته و بزرگ است که مسجد سید از دوره قاجار مشابه آن محسوب میشود. جهانگردان بسیاری در دورههای صفویه و قاجار بعد از بازدید از چهارباغ درباره آن در سفرنامههایشان پرداختهاند. پس از قاجار باغ دولت آباد تا مدتی متروکه ماند.

کتیبههای سردرها و ایوانهای داخل این مسجد به سالهای ۱۰۶۷ تا ۱۰۷۳ هجری قمری مورخ است و آنها را محمدرضا امامی خوشنویس معروف عصر صفویه نوشتهاست. براساس کتیبههای مسجد، از معماران این بنا محمدعلی بن استاد علیبیک بنّا اصفهانی، از کارشیکاران آن میرزامحمد کاشیپز، و کتیبهنگار آن خوشنویس نامآور عهد صفوی، محمدرضا امامی، بودهاند. او که استاد کار این هنر بود،با شناخت کافی از طرح های سنتی،اقدام به ابداع طرح های نوین نمود. این جاذبه درهای به عمق 100 متر دارد که دیوارههای آن از هر سو شما را احاطه میکند. در هر سوی میدان، جاذبه گردشگری است که می توان به مسجد امام، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه اشاره کرد. آن دسته از گردشگرانی که در هتل شیخ بهایی اقامت داشته باشند دسترسی آسانی به مکان های تاریخی شهر خواهند داشت. گنبدهای پیش از اسلام (و همچنین گنبدهایی مانند گنبد سلطانیه و گنبد مسجد شیخ لطفالله و گنبد خاگی مسجد جامع اصفهان)، دو پوش پیوسته است. چنانکه گاهی دو پوسته بی هیچ واسطهای به هم متصل میشده و گاهی هم فقط صندوقه یا کندو و شیارهای میان آنها فاصله بودهاست. به علاوه درمواقعی که ازتلفن بی سیم استفاده نمیشود یعنی در شبها استفاده تلگرافی ازدستگاههای بی سیم میشودودرمواقع خرابی سیم ارتباط تلگرافی شهرهابوسیله این دستگاهها تامین میگردد وبرای همیشه قبول نکردن تلگرافات بعلت خرابی سیم ازصفحه کاروزارت پست وتلگراف وتلفن محوخواهدشد. از ویژگیهای این اقامتگاه میتوان نزدیکی به میدان امیر چخماق اشاره کرد که فرصت مناسبی را برای تاریخ دوستان فراهم نموده تا با اقامت در این خانه با شکوه به راحتی از این بناهای تاریخی دیدن نمایند. سر در مسجد گلپایگان از سمت داخل محوطه رو به صحن با آجرهای آبی رنگ با جمله «یا علی» به صورت زیبایی مزین شده و شبستان اصلی مسجد جامع گلپایگان همچون سایر بناهای عصر سلجوقی فاقد کاشی کاری است.

مسجد از نوع شبستانی و فاقد ایوان است. ساعات بازدید از آتشگاه اصفهان از ۹ تا ۱۷ است. جالب است بدانید پس از ممنوعیت نیز، در برخی از شهرها مثل کرمان و یزد تا دهه ۱۳۲۰ و ۱۳۴۰ از این روش استفاده میشد و زمان دقیق پایان آن مشخص نیست. مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری در کنار میدان مشتاقیه (شهدا) و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان قرار گرفتهاست. مسجد پامنار در شهر سبزوار قرار دارد و قدیمیترین مسجد این شهر و خراسان بزرگ است. بدینترتیب، در هر طرف ایوانهای شرقی و غربی شش طاقنما قرار گرفتهاست. ایوان غربی نیز با دارا بودن یک شبکه کاشیکاری معرق با نقش اسلیمی، در دیوار مقابل ایوان طراحی شدهاست. حتما شما نیز نام آتشکده زرتشتیان یزد را شنیده اید؛ که آتشی مقدس با قدمت ۱۵۰۰ سال درون آن نگهداری می شود. به همین دلیل در کلیساهای ارامنه موزههایی را برای نگهداری اشیا و آثار قدیمی و ارزشمند مردمان ارامنه ایجاد کرده بودند. این مردمان مناسب ترین مصالح و فنون معماری را بر اساس اقلیم جغرافیایی خود به کار گرفته اند. تالار عالی قاپو این مجموعه با الهام از اتاق موسیقی تالار عالی قاپو ساخته شده است. این مسجد با قدمتی در حدود ۱۸۰ سال از زیباترین مساجد تاریخی تهران است. به اندازهای که به گفته محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن جلسه علاوه بر ابراز خوشحالی برای عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان، به چگونگی پایش و کنترل عبور مترو از دیگر بخشهای تاریخی اصفهان اشاره شده بود تا این موضوع اثرات منفی روی مجموعه جهانی نقش جهان نگذارد، همچنین پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده بود. گفتنی است در حال حاضر به سبب مشکلات کمبود آب صرفاً شاخه شور به صورت قنات فعال است و دو شاخه دیگر خشک و غیر فعال هستند.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از اجاره خودرو جهت سفر دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 145
  • باردید دیروز : 177
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 145
  • بازدید ماه : 4,065
  • بازدید سال : 37,289
  • بازدید کلی : 83,143