loading...

مخزن

یادگیری موسیقی علاوه بر اینکه یک مهارت سرگرم کننده و جذاب است، تأثیرات مثبت زیادی بر عملکرد مغز و حافظه نیز دارد. بنابراین شرم آور است که خود را از این لذت بزرگ محروم کنید و یادگیری خود را بیش از این

مخزن بازدید : 16 جمعه 07 اردیبهشت 1403 زمان : 17:34 نظرات (0)


یادگیری موسیقی علاوه بر اینکه یک مهارت سرگرم کننده و جذاب است، تأثیرات مثبت زیادی بر عملکرد مغز و حافظه نیز دارد. بنابراین شرم آور است که خود را از این لذت بزرگ محروم کنید و یادگیری خود را بیش از این به تأخیر بیندازید. شاید وقتی اجرای یک نوازنده معروف را می شنوید آرزو می کنید ای کاش جای او بودید و می توانستید به این زیبایی احساسات خود را با زبان موسیقی بیان کنید. مشکل این است که وقتی دیگران توانسته اند اینقدر خوب موسیقی پخش کنند، چرا ما نتوانیم؟ اگر شما هم رویای یادگیری ساز مورد علاقه خود را دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید و قدم به قدم مسیری را که همه بزرگانی که می شناسیم طی کرده اند دنبال کنید. اما این مسیر دقیقاً شامل چه چیزی است؟ پیش نیازها و پیش نیازهای شروع مطالعه ساز چیست؟ با آموزشگاه موسیقی ویولا کرج همراه باشید.


مراحل شروع آموزش موسیقی

چه به موسیقی علاقه مند باشیم یا ساز مورد علاقه خود را پیدا کنیم، باید بدانیم آموزش موسیقی را از کجا شروع کنیم. این سوال بزرگ همه کسانی است که تصمیم گرفته اند در این زمینه شروع به کار کنند. حقیقت این است که یک راه مشترک و ثابت برای ورود به دنیای موسیقی وجود دارد که همه موسیقی دانان بزرگ آن را دنبال کرده اند.

گاهی با وجود اینکه می دانیم موسیقی را دوست داریم و وجود آن برایمان آرامش می آورد و حتی از ته دل می خواهیم نوازنده باشیم، باز هم با شروع ترس سردرگم هستیم. شاید یکی از بزرگترین دلایل این سردرد این باشد که نمی دانیم آموزش موسیقی را از کجا شروع کنیم. حتی وقتی این مسیر را شروع می کنیم نمی دانیم بعدش باید چه کار کنیم، خلاصه وقتی مسیر را نمی دانیم و به توانایی خود شک می کنیم، اصلا وارد آن نمی شویم. در زیر قصد داریم به کسانی که دوست دارند موسیقی یاد بگیرند، آموزش دهیم که از کجا شروع کنند و چگونه به این سمت بروند.

آموزش موسیقی را از کجا باید شروع کرد؟ اشتیاق خود را کشف کنید!

بدون شک، شما موسیقی را به اندازه هر کسی روی کره زمین دوست دارید. شاید بزرگترین سرگرمی شما گذاشتن هدفون و گوش دادن به موسیقی در تمام طول روز باشد. گوش دادن به کارهای دیگران بسیار سرگرم کننده است، اما وقتی تصمیم می گیریم خودمان موسیقی بزنیم، یک سوال بزرگ پیش می آید، یعنی من عاشق موسیقی هستم و به بسیاری از آلات موسیقی علاقه دارم، اما از کجا شروع کنم، چه سازهایی را یاد بگیرم؟

اول از همه به شما تبریک می گویم. اکنون که می‌دانید موسیقی همان چیزی است که می‌خواهید، سعی می‌کنید به آن بپردازید. به این ترتیب تا چند سال دیگر با خود نمی گویید ای کاش علاقه ام را نادیده نمی گرفتم و زودتر شروع نمی کردم. بنابراین اکنون، اگر بخواهیم شروع کنیم، ابتدا باید دریابیم که علاقه واقعی ما چیست و با کدام ابزار شروع کنیم. برای درک این سوال، ابتدا باید فکر کنیم که سبک موسیقی مورد علاقه من چیست؟ آیا شما از طرفداران راک و بلوز هستید؟ یا قطعات کلاسیک را دوست دارم؟ شاید سلیقه من به موسیقی اصیل کشورمان و آهنگ های ایرانی نزدیکتر باشد. بهترین راه برای کشف این علاقه، تماشای نماهنگ سازهای مختلف و توجه به صدای ساز و نحوه نواختن و حتی در دست گرفتن آن است. دریابید که کدام یک برای شما بهتر به نظر می رسد و کدام یک برای پخش جالب تر است. قبل از خرید یک ساز و بررسی قیمت سازها، مطمئن شوید که علاقه خود را در اولویت قرار داده اید و فقط به دلیل پیشنهاد فردی یا قیمت پایین ساز روی آن شرط بندی نکنید، زیرا اگر ساز را به این دلایل راه اندازی کنید، ترک آن بسیار امکان پذیر است.

چگونه ساز را برای شروع انتخاب کنم؟

وقتی فهمیدید طرفدار چه نوع موسیقی هستید، با فکر کردن به آثار مورد علاقه خود در همان سبک شروع کنید و سپس سازهای هر ژانر را یکی یکی بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر از طرفداران موسیقی کلاسیک هستید، قطعا سازهای اصلی این سبک را می شناسید: پیانو، ویولن، گیتار کلاسیک، ویولن سل و .... هر کدام از این آلات موسیقی صدای خاص خود را دارند و هر کدام به اصطلاح رنگ متفاوتی دارند. برای اینکه بتوانیم یکی از این ابزارها را برای شروع یادگیری انتخاب کنیم، باید به دو نکته توجه کنیم. اول اینکه ما شیوه نواختن این ساز را دوست داریم و دوم اینکه صدای این ساز ما را به حرکت در می آورد.

چگونه بازی کنیم

مهم ترین چیزی که در شروع یادگیری موسیقی باید روی آن تمرکز کنیم تمرکز بر نواختن ساز است. آلات موسیقی انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال برخی از آلات موسیقی مانند ویولن و کمانچه را آرشه می زنند و با آرشه های مخصوص می نوازند. برخی مانند کیبورد و پیانو دارای کیبورد هستند و برای نواختن آن دو دست ما باید کلیدهای خاصی را جداگانه فشار دهند. جدای از اینها گروه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند کاملاً متفاوت باشند. درست مانند سازهای بادی و سازهای کوبه ای، هر کدام دنیای خاص خود را دارند. به طور خلاصه، شما باید نسبت به نحوه نواختن ساز خود اشتیاق داشته باشید، زیرا قرار است ساعت ها تمرین کنید.

صدا ساز

ممکن است متوجه شویم که صدای سازهای مختلف را دوست داریم اما در مورد اینکه کدام یک را برای تمرین انتخاب کنیم شک داریم. به همین دلیل بهتر است صدای این سازها را مطالعه کنیم و بفهمیم کدام یک را ترجیح می دهیم. علاقه به صدای سازی که می نوازیم خیلی چیز مهمی است چون اگر ساز را انتخاب کنیم که زیاد دوستش نداریم یا به خاطر حرف دیگران سراغش برویم خیلی زود از خوب زدن آن خسته می شویم. و شاید بعد از مدتی معمولاً خوانندگی را کنار بگذاریم. بنابراین در این لحظه باید کلمات موسیقی مورد علاقه خود را پیدا کنیم! برای این، فقط ویدیوها را در اینترنت تماشا کنید و یک نمایش واحد از هر یک از این دستگاه ها را ببینید و تصمیم بگیرید که کدام یک را ترجیح می دهید البته یک نکته را نباید فراموش کنید و آن اینکه مثلاً اگر دیدید یک ویولونیست در حال نواختن است و خیلی خوشحال هستید، به این معنا نیست که ویولن ساز رویاهای شماست. زیرا قبل از تصمیم گیری نهایی باید چند فیلم دیگر تماشا کنید و مطمئن شوید و سپس تصمیم بگیرید که مثلاً صدای ویولن را در همه حالت ها دوست دارید.

آیا قبل از نواختن باید تئوری موسیقی را یاد بگیریم؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که هنرجویان بعد از این سوال می پرسند که آموزش موسیقی را از کجا شروع کنیم؟ آیا قبل از شروع نواختن ساز ارزش شرکت در کلاس های تئوری موسیقی را دارد؟ حقیقت این است که تئوری موسیقی به اندازه الفبای زبان بخش مهمی از یادگیری موسیقی است. از ابتدای یادگیری ساز با مفاهیم ساز خود آشنا می شوید و به عبارتی تئوری موسیقی و نحوه نواختن ساز را می آموزید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 139
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 397
  • باردید دیروز : 182
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 976
  • بازدید ماه : 3,219
  • بازدید سال : 36,443
  • بازدید کلی : 82,297