loading...

مخزن

بر اساس مطالعات چندگانه نگارندگان تعداد 11 شاخص­ و 34 متغیر برای شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار ابعاد اقتصادی و اجتماعی کیفیت زندگی کارکنان واحدهای پرورش ماهی در شهرستان سلسله گزینش شدند. حسینی و دیگر

مخزن بازدید : 96 یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 زمان : 10:51 نظرات (0)

بر اساس مطالعات چندگانه نگارندگان تعداد 11 شاخص­ و 34 متغیر برای شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار ابعاد اقتصادی و اجتماعی کیفیت زندگی کارکنان واحدهای پرورش ماهی در شهرستان سلسله گزینش شدند. حسینی و دیگران (6) در مقاله خود با عنوان "تعیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین سبز با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر" به شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین سبز در شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی و مواد شوینده پرداخته اند. این استراتژی عملکرد زیست محیطی را به سراسر زنجیره تامین پیوند می زند. با وجود این، آنچه نهایتاً در شکل ظاهری و عملکرد قراردادها ظاهر شده است میزان درک قانونگزاران و دولتمردان نفتی از ابعاد مختلف و عمق این ویژگیها از یک سو و سطح دانش، مهارت و تجربه کارشناسان و متخصصان نفتی کشور از وضعیت مخازن و پیشرفت های دانش فنی در کلیه سطوح عملیات نفتی، از سوی دیگر است. این قرارداد، دو ضمیمه دارد که به ترتیب مربوط به مختصات نواحی عملیات و اصلاح قانون مالیات بر درآمد است. رژیمهای حقوقی حاکم بر قراردادهای نفتی، از قراردادهای امتیازی تا قراردادهای بیع متقابل یا صورتهای ترکیبی و تلفیقی آنها نشان میدهد که وجه تمایز این قراردادها با یکدیگر صرفاً در نحوه سهمبری شرکت طرف قرارداد و کشور صاحب مخزن از تولیدات یا از درآمد و سود حاصل از عملیات نفتی بوده است.

بعد از بررسی اجمالی قراردادهای نفتی ایران از امتیازنامههای رویتر و دارسی تا قراردادهای بیع متقابل، ویژگیهای مطلوب قراردادهای نفتی را به شرح ذیل بررسی کردهایم: حاکمیت و مالکیت بر منابع نفتی، حقوق و منافع ملی در زنجیره عملیات نفتی، انتقال دانش و مهارتهای فنی، و افزایش سهم دولت از عواید نفتی. عنوان این امتیازنامه چنین بود: «اعطای امتیازات حقوق از جانب اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به بارون جولی یوس دو رویتر، کمپانی همایونی ایرانی و انگلیسی به جهت راهآهن و اعمال مفیده عامه در ایران.» (امور حقوقی، صفحات 1 تا 8). ملاحظه می­شود که دامنه این امتیازنامه به مراتب بیش از بهره­برداری از میادین نفتی ایران بود. انگلیسی اعطا شد. این امتیازنامه، سیزده سال بعد از تولد صنعت جدید نفت در جهان به امضاء رسید. نتایج تحقیق حاضر از دید بعد اقتصادی و افزایش اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه با پژوهش فرانکیس و هرشنر (2003)، صالحی (1381) و ادوارد (2000) رابطه معناداری دارد. به عنوان مثال، هنگامی که جمهوری اسلامی ایران، بعد از حدود یک دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، مجوزهای قانونی برای حضور شرکتهای بزرگ نفتی بینالمللی را در چارچوب نظام پیمانکاری و قراردادهای بیعمتقابل صادر نمود بسیاری از این شرکتها اساساً تمایل چندانی به این قراردادها نداشتند اما حضور در میادین نفتی ایران امتیاز ویژهای برای آنها محسوب میشد که قطعاً سهام این شرکتها را تقویت میکرد ضمن آنکه شرایط بین المللی https://irchem.ir/industrial و آثار سوء تحریمهای اقتصادی میتوانست نویدبخش روزهای خوبی در آینده برای ایشان باشد.

شرکتهای نفتی داخلی و بینالمللی بنگاههای اقتصادی اند که منطقاً در چارچوب ضوابط بنگاهداری، هدفی جز تأمین منافع سهامداران خود در فضای رقابتی ندارند. به موجب این قرارداد، دو شرکت تحت عناوین «شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران» و «شرکت تصفیه نفت ایران» که به شرکتهای عامل معروفاند، بر طبق قوانین ایران به ثبت رسید. پاسخ به سؤال سوم: در مرحله اول و دوم به شناسایی، استخراج و تأیید متغیرهای مستقل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی اعضای جامعه مورد مطالعه پرداخته شد و در سؤال سوم به بررسی اثرات متغیرهای زمینه­ای (ویژگی­های دموگرافیک اعضای جامعه) بر روی میزان کیفیت زندگی آنها با کمک آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (متغیرهای زمینه­ای چند مقوله­ای) و مقایسه میانگین­ها (متغیرهای زمینه­ای دو مقوله­ای) در سطح حداکثر خطای 05/0 پرداخته شد. پاسخ به سؤال دوم: پس از استخراج عامل­ها با کمک تحلیل عاملی اکتشافی در مرحله دوم به وسیله رگرسیون خطی ساده به روش گام به گام به بررسی میزان تأثیرگذاری متغیرهای مستقل (عوامل استخراج شده) بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی کیفیت زندگی کارکنان روستایی کارگاههای پرورش ماهی (متغیر وابسته) به این صورت پرداخته شد: عوامل هفتگانه بر اساس بیشترین قدرتی که در تبیین متغیر وابسته داشتند وارد معادله رگرسیونی شدند تا اینکه از بین عوامل مذکور پنج عامل «سرزندگی و بهزیستی ذهنی»، «روابط و همبستگی اجتماعی»، «بهبود تغذیه و امنیت اجتماعی»، «سرمایه­گذاری و صادرات» و «اشتغال و درآمد» قابلیت تحلیل تأییدی موضوع مورد مطالعه را دارا شدند.

هر معدنی که کمپانی پیدا کند مثل زمین ساده و عادی محسوب خواهد شد و از جانب کمپانی به قیمت متداوله آن ولایت خریده خواهد شد و اگر لازم شود دولت، صاحب یا اصحاب آن زمین را مجبور خواهد کرد که آن را به قیمت متداوله آن ملک به کمپانی بفروشد. و هر دو برای این کار لازم اند، به همین دلیل برای مؤثر بودن مواد معدنی باید در مصرف آن ها دقت کرده و تعادل برقرار کرد. در این مقاله نشان خواهیم داد که سایر ویژگیهای مطلوب در قراردادهای نفتی (که در ادامه به آن میپردازیم) صرفاً شعارهای زیبایی بوده و هست که هیچگاه به تحقق نرسیده و با ادامه شرایط موجود نیز به تحقق نخواهد رسید. تبدیل دو فرآیند متعارض فوقالذکر به شرایط «برد- برد»، با توجه به شرایط و مقتضیات مخازن نفتی کشور، مستلزم درک صحیح از مصادیق منافع ملی بلندمدت در بهرهبرداری از مخازن نفتی است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 121
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 90
  • گوگل امروز : 14
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 382
  • بازدید ماه : 382
  • بازدید سال : 52,498
  • بازدید کلی : 98,352