loading...

مخزن

پس از ورود به دانشگاه، دانشجویانی هستند که از رشته تحصیلی خود یا شرایط دانشگاه راضی نیستند و قصد تغییر رشته یا نوع دانشگاه خود را دارند. برخی از دانشجویان شرایط لازم را می پذیرند و رشته تحصیلی خود را

مخزن بازدید : 228 یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 زمان : 10:35 نظرات (0)


پس از ورود به دانشگاه، دانشجویانی هستند که از رشته تحصیلی خود یا شرایط دانشگاه راضی نیستند و قصد تغییر رشته یا نوع دانشگاه خود را دارند. برخی از دانشجویان شرایط لازم را می پذیرند و رشته تحصیلی خود را به مقاطع بالاتر مانند مقطع کاردانی یا کارشناسی ارشد یا دکتری تغییر می دهند.

خیلی ها تصمیم به ترک دانشگاه گرفته اند، اما با شرایط و ضوابط انصراف، حذف از کنکور سراسری یا ادامه تحصیل و مجازات های انصراف آشنا نیستند. بنابراین در این مقاله تمامی شرایط مربوط به چاپ در دانشگاه های مختلف اعم از تمام وقت، عصر، آزاد، خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی را فرا می گیریم.

سیاست لغو روزانه دانشجو

خروج از دانشگاه برای دانشجویان روزانه بیش از سایر دانشجویان در دوره های عصر، آزاد و دوره های مشابه اهمیت دارد. زیرا انصراف از دوره عادی ممکن است منجر به انصراف دانشجو از کنکور سراسری بعدی شود. در صورت انصراف دانشجو از دانشگاه به دلیل عدم آگاهی از قوانین ممکن است با مشکلاتی مانند از دست دادن رشته تحصیلی خود، نداشتن مجوز تحصیل برای آقایان، هزینه اضافی و ... مواجه شود.


شرایط محرومیت برای دانش آموزان روزانه

پذیرفته شدگان دوره تمام وقت و دانشجوی ترم 1 یا 2 یعنی سال اول تحصیلی بر خلاف سال قبل از تحصیل مستثنی نیستند. در سال‌های گذشته، اگر این افراد می‌خواستند شانس خود را با کدهایی غیر از دروس عادی امتحان کنند، باید تا زمانی که سازمان سنجش اعلام می‌کرد (معمولاً 29 اسفند ماه سال جاری) از دروس عادی انصراف می‌دادند. در سال جدید این قانون کنار گذاشته شد و افراد می توانستند پس از قبولی در رشته انتخابی خود از دانشگاه انصراف دهند.


شرایط انصراف بدون حذف از دوره روزانه

در صورتی که فردی که در دوره حضوری پذیرفته شده است بخواهد به دلیل نارضایتی از دوره حضوری انصراف دهد، می تواند طبق مقررات این قانون از دوره حضوری در هر یک از بندهای زیر انصراف دهد. آژانس ارزیابی سال این افراد باید قبل از شروع دوره ثبت نام دانشگاه با سازمان سنجش تماس بگیرند و در صورت موافقت سازمان سنجش، از شرکت در کلاس های تمام وقت برای سال تحصیلی بعد محروم می شوند.


واجد شرایط انصراف از دانشگاه آزاد، عصرانه، مستقل، غیرانتفاعی، منشور و علمی کاربردی؛

دانشجویانی که در دانشگاه های غیر روزانه تحصیل می کنند هیچ تبعیضی یا محدودیتی برای خروج از دانشگاه ندارند. اگر این افراد را در محل مورد نظر خود و در زمان ثبت نام دانشگاه بپذیریم از محل قدیمی خارج شده و در محل جدید پذیرفته شده ثبت نام می کنند. شرایط ذکر شده در کلیه دوره های غیر روزانه مانند عصرانه، خود راهنما، رایگان، پیام نور، غیرانتفاعی و حرفه ای مشترک است. البته جایگاه آقایان از نظر رویه های اجباری متفاوت است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

قوانین سیستم کوئست پس از خروج آقایان

طبق قوانین سازمان وظیفه عمومی، مردان بالای 18 سال مجاز به دوبار انصراف از دانشگاه هستند، اما تنها در اولین انصراف اجازه ادامه تحصیل خواهند داشت. در صورت انصراف دوم تا یک سال فرصت دارند خود را به سازمان دولتی معرفی کنند. این افراد در صورت معافیت از خدمت سربازی مانند معافیت کفالت، معافیت پزشکی و یا دریافت کارت پایان خدمت مشمول شرکت در آزمون ورودی و ادامه تحصیل خواهند بود. دانشجویانی که قصد انصراف از تحصیل را دارند توجه داشته باشند که مجاز به انصراف از تحصیل نیستند و بیش از یک بار از معافیت تحصیلی از دیپلم تا دکترا استفاده می کنند.



مجازات انصراف از دانشگاه

جریمه انصراف از دوره های تمام وقت و پاره وقت بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. در دانشگاه های تمام وقت، هزینه انصراف ممکن است بر اساس ترم جاری محاسبه شود. حتی ممکن است جرایم انصراف توسط واحد مالی دانشگاه و بسته به شرایط دانشجو کاهش یابد. جریمه ها در ادامه این مقاله به طور کامل بررسی خواهند شد.



جریمه لغو دوره روزانه

در دانشگاه دولتی صرف نظر از اینکه دوره تحصیلی روزانه یا شبانه باشد، میزان جریمه متفاوت است. واحد مالی دانشگاه در طول روز رشته تحصیلی، مقطع، محل تحصیل، ترم تحصیلی و وضعیت دانشجو را تعیین می کند.



جریمه های انصراف از دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد بر اساس ضوابط سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در صورت انصراف از دانشگاه بر اساس ترم تحصیلی باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند که در مقاطع مختلف متفاوت است.

کمک هزینه تحصیلی: (تعداد ترم های ثبت نام شده -4) * (نصف شهریه پایه)

کارشناسی پیوسته: (تعداد ترم های ثبت نام شده - 4)* (نیم شهریه)

مقطع کارشناسی پیوسته (تعداد ترم های پذیرفته شده -8)* (نصف شهریه پایه)

دکتری حرفه ای (دامپزشکی): (تعداد ترم های ثبت نام شده - 12)* (قسمت مقطع ابتدایی)

دکتری حرفه ای (دندانپزشکی، پزشکی عمومی و داروسازی): آموزش پایه کلیه پایه های باقی مانده دروس تحصیلی تا مقطع تحصیلی

جریمه انصراف از دانشگاه پیام نور غیرانتفاعی عصرگاهی پردیس خودگردان

در دوره غیرانتفاعی شبانه پیام نور دانشجویان در صورت انصراف باید 1.5 برابر شهریه ثابت یک ترم را پرداخت کنند. در دانشگاه علمی کاربردی از دانشجو شهریه ثابت و در دانشگاه خودگردان برای کل ترم باقی مانده شهریه ثابت دریافت می شود.

متن کامل مقاله را بخوانید: https://pourdastmalchi.net/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 160
  • باردید دیروز : 182
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 739
  • بازدید ماه : 2,982
  • بازدید سال : 36,206
  • بازدید کلی : 82,060